Första rundturen

I fredags fick vi tillgång till lägenheten och jag jobbade till åtta, vilket kändes lite surt. Men när jag slutade passet blev jag upphämtad av Pontan och vi åkte raka vägen till lägenheten så jag skulle kunna take it all in! Pontus hade tidigare under dagen varit där och öppnat för golvkillarna som skulle reka lite och kolla på vardagsrumsgolvet, för att bana väg för vår golvslipning därinne.
 
I alla fall, i fredagskväll fick jag gå min grand tour och kunde för första gången vandra runt i lägenheten som stolt "ägare" och ingen jäkla besökare, och det kändes konstigt! Att det här ska bli vårt hem liksom... Jag tror det beror på att vi inte har lämnat den gamla lägenheten och därför kan ens hjärna inte riktigt lägga ihop ett och ett :)
 
Här kommer mina första lite suddiga kvällsbilder!
 
Here it goes! Här står jag i dörröppningen till vardagsrummet. Ville att ni skulle se hur ytterdörren ser ut! Det är en relativt ny säkerhetsdörr (eller vad de heter?), brandsäker och jäkligt bra på att stänga ute ljud. Känns bra eftersom det är ett 60-talshus och säkert ganska "tunt" byggt i övrigt :)
 
 Här är hallen från ytterdörren sett. Lite mer till vänster kommer man in i köket och till höger kommer korridoren som leder bort till badrummet och vårt sovrum. Här kan ni se hur tapeten ser ut i hallen, om man jämför med de vita garderoberna. Färgen är en blandning av rosa, men ändå grå, vit. Vi trivs inte med den kan jag säga! Golvet är laminat och typ fyra år gammalt. Det är inte slitet eller så men vi vill ju lägga nytt golv så att hallens golv matchar köket.
 
Här ser vi dörren till sovrummet rakt fram! Första dörren till höger är dörren in till badrummet. Andra dörren längst bort till höger är vårt förråd, vilket är i samma storlek som det vi har idag ungefär, men med bättre hyllor i. Kan ju tillägga att vi förutom förvaringsutrymme här i hallen har två garderober vardera i sovrummen plus ett stort källarförråd PLUS en matkällare :)
 
Nu är vi inne i sovrummet! Här ser ni att det är samma laminatgolv som i hallen, det vill säga TRÅÅKIGT. Så här vill vi också lägga samma nya laminat som i kök och hall, men det får vänta lite... När det gamla paret bodde här tyckte vi fondväggen ändå fungerade, även om jag inte är största fanet av färgen brun, men när vi kom hit i fredags såg vi hur sliten den var... För det första finns det icke igen-spacklade hål överallt i sovrummet och på själva fondtapeten sitter det en stor fettfläck där tidigare ägare haft sina huvuden (äckligt). Så härinne får vi också måla om så småningom!
 Annars är det ett väldigt mysigt rum som vi tror vi kommer trivas bra i! Det är ju det minsta sovrummet men vi tycker det känns mysigt att klämma in en säng här och ställa en byrå jämte garderoberna och kanske hänga upp en fin tavla eller spegel. Behövs inte så mycket mer :)
 
 Hej, här är jag! *vinkar* Badrummet är nog det rum vi har klagat mest på det senaste halvåret men som vi blev mest positivt överraskade av när vi väl kom hit igen. Det renoverades någon gång 2003 och kakel och klinker känns fortfarande superfräscht, lite som att vara inne i ett hotellbadrum (luktar för övrigt som på hotell också?). Det som vi vill ändra i framtiden är duschkabinen, det känns superomodernt att ha en kabin för det första, sen är den inte jättefräsch. Men än så länge fokuserar vi på övriga lägenheten och låter badrummet vara.
 
 
 
Här ser vi det aktuella projektet just nu - köket! Här är Pontus och Gurra i lördagseftermiddag när jag kom hit efter att ha jobbat 06-15 samt hunnit med en fika till 17 med donkenkompisar... Här ser vi den underbara plastmattan och matchande kaklet som vi snart ska säga hejdå till. Annars så är spisen fräsch och vi gillar skåpsluckorna men skulle vilja byta ut knopparna på dom :)
 
Hoppas ni ser storleken på köket på den här bilden! Det finns i alla fall bra med plats för bord och stolar. Här ser ni också vårt lilla hörnskåp/bänk som har en sketaful glaslucka på sig. Den ska jag riva bort but Pontus doesn't know it yet...
 
Nu är jag inne i vardagsrummet och ser ut mot balkongen. Vi har ett vardagsrum på ca 23 kvadrat, alltså ungefär lika stort som min lägenhet på Dalvik, no contest... Detta är från i lördags, alltså innan slipningen, behandlingen och lackningen av den gamla parketten. Golvet är original från 1964 så den behövde lite behandling kan vi konstatera :)
 
 
Här kommer mitt hat-rum just nu :) Vårt framtida kontor/gästrum är jäkligt stort och rymligt men har en bajsplastmatta och en bajstapet som jag vill bli av med så fort som möjligt. Men tyvärr tycker projektledaren Lidén att vi har bättre saker för oss såhär i början... Okej då.
 Här ser vi rummet från en annan vinkel. Rymligt som sagt :)
 
To be continued...
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Åh va kul det här var! Det var som att gå runt med dig i lägenheten o ha dig pratandes jämte :) Ser fram emot fler uppdateringar as you go... puss puss

2014-02-12 @ 18:03:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0